Out of the Past 過去を逃れて

800px-OutOfThePastMitchumGreer

Jacques Tourneur   1947   97 min
RKO Studio

Robert Mitchum, Jane Greer, Kirk Douglas, Rhonda Fleming, Virginia Huston.
Daniel Mainwaring (Novel & screenplay)
Cinematography by Nicholas Musuraca

A great example of 40’s film noir with the perfect lighting, snappy dialogs, and ensemble cast of a detective, a gang and a femme fatale. Robert Mitchum’s hardboiled demeanor is a perfect match with the genre, especially with the dark lighting design of Tourneur. Witty lines between Jane Greer and Mitchum as she shifts her side from the gangs’ to Mitchum’s or vise versa is just as thrilling as Bogey’s in “The Big Sleep”. And it gives the ironical, sad beauty to the ending that the deaf and mute boy at the gas stand, who we think as just a sub character, is the only man who has observed  everything – the light and shadow of the gangsters’ fated lives. It’s a true masterpiece!

まさに傑作。ローバート・ミッチャムの押し黙った、ふてぶてしい巨体に、ダブルのトレンチコートがこれほど似合うのは、その中に秘密の書類や銃など、サスペンスのキーとなる小道具が隠され、運ばれるからだろうか。探偵である彼とギャングたち(うち一人にまだ二作目のKirk Douglas も!)との皮肉や憎まれ口の応酬、ファム・ファタールのJane Greer との裏取引と恋の駆け引きが、ウィットの効いたセリフで決まりまくるのだから痺れてしまう。ターナーの光の演出は完璧で、ミッチャムが画面の隅にフレームインし、敵に分からぬよう忍び込むときの漆黒の影には感動するしかない。黒が黒いのだ!そして過去に囚われ、運命の闇に引きずり込まれる男と女たちは、やはりというか自縄自縛の結末へと向かうしかないのだが、そんなとき車のクラクションが聞こえない唖のガソリンスタンドの青年が、この闇と光をどの人物よりも深く洞察しているという点が、作品に味わいを与えている。

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: